Pages

Wednesday, October 10, 2012

Kisah Kehidupan I : Kesabaran seorang hamba Allah

Ya benar, menjalani kehidupan seharian bagi seorang hamba bukanlah mudah. Sebab itulah Imam syafie dalam tasji'nya kepada kita mengingatkan ;  “Berpenat lelah la kerana sesungguhnya kesenangan itu selepas kesusahan, jangan berduka cita kerana hidup ini meletihkan, sebab demikianlah hidup ini diciptakan” . 

Kadang-kadang kita merasa letih. Kita merasa penat dengan kehidupan yang kita lalui sebab kita rasakan sudah banyak perkara yang kita buat. Tapi hakikatnya itu baru secebis dari masa yang kita manfaatkan. Lalu kita mengeluh.

"Oh letihnya."

"Allah, kenapa mereka tidak memahami?!"

"Banyaknya kerja yang belum siap!"

Kadang-kadang kita hanya memikirkan tentang diri kita. Tidak endahkan tentang keadaan orang sekeliling ketika itu. Sukar untuk berlapang dada. Sering berprasangka.

"Ada aku kesah? yang penting kerja aku siap."
"Ada aku kesah dengan mereka? yang penting apa yang aku inginkan tercapai."
"Kenapalah diorang ni, lambat sangat. ingat aku ni tunggul ke apa?"

Seringkali juga kita mengeluh;

"Lambatnya buat kerja!"
"Kenapalah diorang ni susah sangat nak faham?!"

Dan macam-macam lagi rungutan, bebelan dan keluhan yang kita hamburkan. Demi untuk kepuasan diri. Segalanya kita sanggup lakukan. Segalanya sanggup kita hamburkan. Namun terfikirkah kita disebalik kata-kata kita itu, sebenarnya ada insan yang terluka? Ada insan yang ketika itu juga menghadapi kesukaran dan kesusahan. Kita mudah berprasangka sehinggakan kita lupa mereka juga punya hati dan perasaan.

Kesabaran kita teruji dengan kerenah manusia? Banyakkanlah beristighfar dan berselawat. Banyakkanlah berdoa. Pasti Allah akan beri kemudahan itu. Allahu musta'an daiman. =)

Ayuh sahabat dan teman, kita clorox hati kita. Sentiasa bersangka baik. Sentiasa berlapang dada. Kerana kehidupan ini bukan milik kita. Tidak lain ianya hanyalah sementara.

Refresh HATI, Upload IMAN, Reload Taqwa, Update AMAL Activate SABAR.

.......................................


Tersentuh dengan cerita kehidupan dari status yang baru dibaca di page Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man. Belajar tentang kehidupan. Belajar tentang erti sabar. Jom selami dan hayati kisah ini;

Seorang doktar bergegas ke hospital setelah menerima panggilan untuk pembedahan emergency. Beliau menukar baju dan terus ke bilik pembedahan. Beliau nampak bapa budak sedang bermundar-mandir di bilik tersebut menunggu kehadiran doktor.

Selepas nampak doktor, bapa itu menjerit : “Mengapa lambat sangat? Doktor tak tahu nyawa anak saya dalam bahaya?!! Doktor tak de rasa sebarang tanggungjawab?”

Doktor tersebut tersenyum dan menjelaskan: “Saya mohon maaf. Saya tiada di hospital dan saya telah datang secepat mungkin… sekarang saya perlu saudara bertenang supaya saya boleh melakukan kerja saya.”

“Bertenang!!! Mudah cakap. Bayangkan kalau anak doktor yang di dalam sana!!!! BOLEHKAN DOKTOR BERTENANG?!!! JIKA ANAK SAYA MATI, APA YANG DOKTOR NAK BUAT!!” jerit bapa budak itu lagi.

Doktor tersebut bersenyum dan berkata : “Saya akan berpegang pada ajaran Islam - dari tanah kita datang kepada tanah kita dikembalikan… Doktor tidak boleh memanjangkan umur, hanya Allah boleh. Pergi berdoa untuk anak saudara dan kami akan cuba lakukan yang terbaik. InshaAllah.”

Bapa itu masih tidak berpuas hati dan berbisik pada hati : “Mudah bercakap nasihat bila tak kena batang hidup sendiri.”

Pembedahan itu mengambil masa beberapa jam… doktor keluar dengan senyuman lebar dan ceria.

“Alhamudillah. Anak saudara selamat!”

Tapi tanpa mendengar jawapan bapa tersebut, doktor terus berkata, “Ada apa-apa tanya jururawat saya.”

Bapa budak tadi tersinggung, “Mengapalah doktor tadi sombong sangat? Tak boleh ke tunggu dua tiga minit untuk berbincang mengenai keadaan anak saya?” kata bapa itu ke jururawat…

Jururawat itu tiba-tiba menangis dan berkata, “Anak doktor Hisham meninggal semalam… accident… beliau tadi di majlis perkebumian ketika kami menelefon beliau untuk membedah anak encik. Selepas habis bedah, doktor kena gegas untuk balik mengebumikan anaknya.”

Bapa budak tu tersengam.

Manusia biasa melihat atas, melihat bawah, melihat kiri dan kanan… ada pula yang pandai melihat dari atas dan melihat dari bawah terhadap sesuatu perkara….

Tapi mereka sering terlupa untuk melihat diri sendiri.

Adakah anda seorang daripadanya?

Senyum.

Siiru 'ala barakatillah.
Semoga Redha Allah mengiringi setiap derap langkah.
Jom Mujahadah!

Mukhlisah fillah,
11 Oktober 2012.
1.49 pagi.

No comments: