Pages

Tuesday, January 10, 2012

Mencari Kasih Tuhan

BismikAllah aktub!


Disebalik tirai itu,
aku mencari diri.

Dihujung penjuru itu, 
dudukku berteleku.

bertanya Robb,
akan lemahnya hati,
kecilnya jiwa,

Dihujung penjuru itu,
aku mencari diri,
kemana ia pergi?

Nun jauh disana,
betapa sombongnya manusia
betapa ralitnya dengan dunia.

Nun jauh disana,
aku nampak diri itu,
adakah ia sekadar lakonan?

lakonan yang melemahkan,
lakonan yang melekakan.

Robb,
sampai bila kuharus begini?
asyik kembali kepada jahiliyyah.

Pergilah jiwa kecil,
yang selalu merobek jiwa.
melemahkan hati.
melumpuhkan kaki.

Datanglah jiwa besar,
yang selalu bermujahadah.
yang tak pernah kenal putus asa.
yang selalu bersyukur dgn pemberianNya.

Ya Robb,
berikan aku kekuatan itu.
kurniakan aku ketenangan itu.

ya Robb..
pelihara diri dari bermaksiat kepadaMu
pelihara diri dari kelalaian nikmat dunia.

Jauhkan aku ya robb...
Jangan biarkan aku terus dengan kelekaan ini.
Jangan biarkan aku tersasar arah.

Di saat kaki melorong,
Luruskan langkahku ya Allah.
Teguhkan imanku.

Allahhumma Ameen

~Insan kerdil mencari Tuhan~

No comments: