Thursday, January 19, 2012

Praktikkan Husnu dzon

BismikAllah aktub!

"...BOLEH JADI APA YANG KAMU SUKAI ITU MENDATANGKAN MUDHARAT BAGI KAMU.. DAN BOLEH JADI APA YANG KAMU TIDAK SUKAI ITU MENDATANGKAN KEBAIKAN BUAT KAMU.."
[ 2 : 216 ]

Ingatlah! Sedarlah! dan yakinlah! yang sesungguhnya Allah Lebih Tahu apa yang terbaik untuk kamu.

"Siapa yang boleh istiqamah dengan ugama ini, terutama bila ugama menjadi cabaran?"
"Nabi s.a.w datang dalam keadaan yang lebih susah, dalam keadaan agama tidak diterima"


"Ujian semua orang ada. Ujian itu bukan berat kerana dia ujian, tapi ia berat dengan kadar kemampuan seseorang menanggungnya."

Apabila orang berjiwa besar macam para nabi dan sahabat.
Ujian yang besar menjadi kerdil dihadapan Allah.

Sahabat,,
Bukankah ujian Allah itu untuk menguatkan kita?

Robb,, kuatkan kami di atas jalan yang kami pilih. 
Aturkanlah kehidupan kami, ya Allah..

Allahhumma Ameen..






"Ini bukan ugama HAFAL, tapi ini ugama FAHAM."


Kata Jabir bin Abdullah: Rasulullah s.a.w. mengajar kami beristikharah dalam semua pekerjaan seperti baginda mengajar kami satu surah dari Al-Quran, sabdanya: "Apabila seseorang kamu mempunyai rancangan untuk melakukan sesuatu hendaklah dia melakukan solat sunat dua rakaat, kemudian bacalah doa ini:





"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahu segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan..) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya da seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan..) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya".

(sebutkan urusan yang dimaksudkan di tempat yang bertitik).


Wallahhu 'alam.

Siiru 'ala barakatillah.

1 comment: