Pages

Sunday, January 8, 2012

Konflik kehidupan.

BismikAllah aktub!

Saya berkira-kira mahu berkongsi sesuatu dengan sahabat-sahabat saya, tapi pagi ini seolah-olah tidak mengizinkan saya untuk berbuat begitu. Tangan kaku untuk menulis. Mungkin kerana hasrat yang satu itu belum tercapai ^_~.

Sebentar tadi baru 'chat' dengan kakak menyatakan hasrat yang satu itu. Sebenarnya, tak ada masalah pun untuk mereka tunaikan hasrat itu. Cuma diri saya sendiri yang agak berat. Jadi pertanyaan yang agak 'serius' pada mulanya hanya dianggap satu mimpi.

Bukan tidak mahu diteruskan hasrat itu, tapi mungkin kerana memikirkan beberapa perkara yang belum selesai. Allahhu robbi. Permudahkanlah hambaMu ini. Jika ada rezeki, dan tiada apa-apa yang menghalang, enshaAllah.

Oh! keliru dengan keputusan yang bakal dibuat. Risau menyusahkan yang disekeliling. Selalu terfikir yang diri saya ini membantu atau membantut?

Isu pemecatan Hasan Ali, kita jangan cepat gelabah.

Seerah menceritakan Saidina Khalid Al-Walid R.A. juga pernah dipecat oleh Saidina Umar Al-Khattab R.A,pernah menjawat jawatan panglima perang Nabi s.a.w. sebalik nye beliau terus berjuang seolah-solah beliau adalah panglima bagi mengekal terus perpaduan tentera islam.

Manakala dalam sejarah Ikhwanul Muslimin juga ada kes pemecatan pimpinannya, Syeikh Dr. Yusof Al-Qaradhawi, Syeikh Muhd Al Ghazali, Syeikh Syed Sabiq dan lain-lain pernah diambil tindakan oleh Ikhwan. Namun mereka menunjukkan keikhlasan dan kekal bersama pjuangan Islam hingga penghujung usia. Ketika Syeikh Muhd Al Ghazali dipecat, Syeikh Hasan Al- Hudhaibi (Mursyidul 'Am Ikhawanul Muslimin pada ketika itu) berkata,

"Kami memecat beliau bkn sebagai menafikan ilmu dan tawadhu'nya. Tetapi kepentingan menjaga disiplin dalam kerja jamaah adalah diutamakan."

Dikongsikan bagi yang sedang mencari-cari jawapan untuk pergolakan yang berlaku. Sebenarnya bukan pergolakan pun, biasalah ujian dalam perjuangan.

Tambah kefahaman dan keyakinan. Menenangkan minda yang sering meneka-neka dan berkata-kata begitu dan begini. Belajarlah untuk sentiasa berlapang dada dengan keputusan yang telah di syurokan.

http://www.scribd.com/doc/10726491/konflik-dalaman

Teringat kata-kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz :

Saya berpesan kepada semua pimpinan masyarakat umat Islam, jagalah tiga perkara ini... pertama, jangan merokok. Kedua, solat berjemaah, lazimilah ia di masjid maupun madrasah.. dan ketiga, jika ada pertemuan dengan masyarakat seperti majlis ceramah dan sebagainya, adakanlah pada waktu solat, agar dapat bersolat bersama dengan masyarakat, jika ceramah selepas isyak contohnya, pergilah solat isyak berjemaah bersama-sama masyarakat dan teruskanlah program... insya-allah, perjuangan akan diiringi keberkatan oleh Allah..

Oke. rasa macam cukup dulu untuk setakat ini. mata pun dah agak berat. Doakan saya!

Siiru 'ala barakatillah.

3 comments:

Hamidah Harun said...

oh.hasrat apakah??

moga allah mudahkan urusan ukhti..

Mukhlisah said...

hasrat... ~_^
Allahumma ameen..
Jazakillahhu khaira atas doanya adik! ;)

Hamidah Harun said...

halak..ala wajib..