Saturday, May 26, 2012

Semut hitam

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.
Alhamdulillah atas nikmat Iman dan Islam.

Benar! Bukan senang menjadi semut hitam. Hanya Allah yang tahu segala yang kau alami. Namun, nikmatnya sentiasa luas. Maka sentiasalah mengadu padanya. Jangan sesekali kau mengeluh dengan segala aturanNya untukmu. 

Jalan juang ini sungguh panjang. Tak dapat dibayar segala tenaga itu dengan wang ringgit kerana tiada nilainya. Sungguh nilaian Allah pada usaha kamu dan juga sebuah keikhlasan. Sungguh syurga itu sungguh menggiurkan. Tidakkah kamu terfikir? Ganjaran syurga itu lebih utama. 

Adakah semua yang kau curahkan di jalan ini perlu bayaran? Jika itu yang kau mahukan, maka tinggalkanlah jalan ini. Sungguh jalan ini perlukan orang-orang yang berjuang dengan penuh keikhlasan tanpa mengenal erti penat lelah. Tanpa mengenal erti jemu. Tanpa mengenal erti susah. 

Teman, 
Jika semua perkara yang kita lakukan nak diclaim @ perlukan bayaran @ balasan juga ganjaran, maka apakah nilai kita disisi Allah? Adakah segala yang kita lakukan hanya kerana bayaran dunia? Ketuk pintu hati, Tanya iman.

Takut tiada nilai ibadah disisi Allah.

Semasa menulis entri ini, diperlihatkan Allah melalui perkongsian seorang sahabat tentang statusnya tentang keikhlasan juga;

Al-Fadhl bin Iyadh pernah berkata, "Amal yang baik ialah yang paling ikhlas dan paling benar." 
Orang-orang bertanya, "Wahai Abu Ali,apa yang dimaksudkan paling ikhlas dan paling benar itu?"

Dia menjawab, "Jika amal itu ikhlas namun tidak benar, maka ia tidak diterima. Jika amal itu benar namun tidak ikhlas, maka ia tidak diterima pula, hingga ia ikhlas dan benar. Ikhlas ertinya kerana Allah. Benar ertinya berdasarkan As-Sunnah.

Inilah yang dimaksudkan dalam firman Allah:

"Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Rabbnya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang shalih dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadah kepada Rabbnya." (Al-Kahfi: 110).

"Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam yang berjalan diatas batu yang hitam dimalam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat." 


Katakanlah, "Tuhanku menyuruhku berlaku adil. Hadapkanlah wajahmu (kepada Allah) pada setiap solat dan sembahlah Dia dengan mengIKHLASkan ibadah semata-mata hanya kepada-NYA. Kamu akan dikembalikan kepada-Nya sebagaimana kamu diciptakan semula.
[ 7 : 29 ]

Sabda Rasulullah s.a.w :

"Sebaik-baik manusia adalah mereka yang paling banyak memberi manfaat kepada orang lain."


Ya Allah, golongkanlah kami dikalangan mukhlisin (hamba-hambaMu yang ikhlas) dalam melakukan setiap perkara hanya keranaMu ya Allah. Allahhumma Ameen.


Selamat memberi dengan seikhlas hati!

Siiru 'ala barakatillah.


Mukhlisah fillah.
7 Rejab 1433H / 27 Mei 2012 M
2.16 Pagi

No comments: